delicious sweet dessert on a plate


Jaunākā ASV valdības aptauja ārstiem liecina, ka 1999. gadā tika parakstīts vairāk medikamentu nekā 1985. gadā  tas attiecināms uz visu grupu medikamentiem (izņemot antibiotikas) un visu vecumu grupu pacientiem.

Zinātnieki pēta reklāmas ietekmi

1998. gadā 66% pacientu tika parakstīts medikaments vai vakcīna, salīdzinājumā ar 61% 1985. gadā. Turklāt uz vienas receptes  īpaši veciem cilvēkiem  parasti tika parakstītas vairākas zāles. Parakstīto medikamentu pieaugums ir lielāks, nekā varētu sagaidīt sakarā ar iedzīvotāju novecošanos. 

Reklāmas spēks

Tagad medikamentu tirgū ir daudz vairāk un labākas kvalitātes zāles nekā 1985. gadā. Daudzas slimības  piemēram, paaugstinātu asinsspiedienu, diabētu un astmu  tagad ārstē daudz agresīvāk, bieži vien izmantojot vairākus medikamentus.

Aptaujas rezultāti liek secināt, ka šo tendenci veicina reklāma, tostarp plašai publikai paredzētā medikamentu reklāma. 
Kopš 1985. gada medicīnas zinātne spērusi milzu soļus pirmām kārtām attiecībā uz hroniskām slimībām, no kurām cieš vecāki cilvēki. Cilvēka mūžā garums ir palielinājies, viņi vairāk cieš no hroniskām slimībām un tādēļ patērē vairāk zāļu. Turklāt novērots, ka uz patērētāju vērstā zāļu reklāma veicina nebūt ne pacientam piemērotāko zāļu pārdošanu.

Aptaujā ārstiem tiek uzdots jautājums, cik daudz un kādas zāles viņi parakstījuši. 1999. gadā 100 vizīšu laikā tika parakstītas 146 zāles, bet 1985. gadā – 109 zāles (33% pieaugums).

  • Visbiežāk tiek parakstītas zāles sirdij, asinsritei un nieru slimībām. Visbiežāk parakstītais medikaments ir
  • Klaritīns ( novērš alerģijas simptomus),
  • Lipitors (mazina holesterīna līmeni),
  • Priloseks (pret grēmām, kuņģa un divpadsmit pirkstu čūlu)
  • Selebreks (jaunas zāles pret artrītu).
  • Aptaujā tika izskatītas 104 zāles, kas reģistrētas laikā no 1997. līdz 1999. gadam, tika saskatīta acīmredzama saistība starp mārketingu un parakstīto recepšu skaitu. 

Reklāmas izdevumi

Ārsti visbiežāk paraksta visvairāk reklamētos medikamentus. Četras jaunas zāles – selebreks un vioks artrītam, singulērs astmai un detrols urīnpūslim – veidoja 12% no 17 miljardu dolāru lielās summas, ko pacienti 1998. un 1999. gadā izdevuši par zālēm.

Zāļu ražotāji izdod naudu reklāmai, ja domā, ka tā atmaksāsies. Nav iespējams noteikt, vai reklāmas iespaidā ārsti paraksta vairāk zāļu vai arī pacienti viņus mudina pamēģināt jaunu terapijas veidu. Eksperti lauza galvas, vai reklāma neveicina nepiemērotu zāļu parakstīšanu. To nav viegli noskaidrot.

Parakstīto recepšu skaita pieaugums tiek vērtēts pozitīvi, jo liecina, ka ir vairāk un labākas kvalitātes zāles pret aizvien vairāk slimībām. 90. gados ASV tika laistas apgrozībā 370 jaunas zāles, salīdzinājumā ar 233 zālēm 80. gados.

Tomēr parakstīto antibiotiku skaits laikā starp 1985. un 1999. gadu samazinājies par 14%. Tā varētu būt laba vēsts, jo bieži vien antibiotikas tika parakstītas pārāk plaši arī tādos gadījumos, kad tās nebija nepieciešamas un bija viens no faktoriem, kas veicināja pret antibiotikām rezistentu baktēriju veidošanos.

Dažādu zāļu grupu pieaugums saistīts ar dažādām vecuma grupām. Piemēram, pieaugusi ritalina un citu stimulantu parakstīšana bērniem līdz 15 gadu vecumam, palielinājies pusaudžiem un jauniešiem parakstīto antidepresantu daudzums un holesterīna mazinošo medikamentu daudzums pusmūža cilvēkiem. Piemēram, pieaugusi ritalina un citu stimulantu parakstīšana bērniem līdz 15 gadu vecumam, palielinājies pusaudžiem un jauniešiem parakstīto antidepresantu daudzums un holesterīna mazinošo medikamentu daudzums pusmūža cilvēkiem

Rate this post