zlamania konczyn dolnych


Daudzi dārzkopji arī šovasar meklēs ārsta palīdzību ar muguras sāpēm, saišu sastiepumu un iekaisumu, ko parasti izraisa pārāk liela degsme. Cilvēki pat neiedomājas, ka dārzkopība ir smags fizisks vingrinājums. Visbiežāk mazdārziņu īpašnieki gūst kaites, celdami pārāk lielus smagumus, pārāk ilgi ravējot vai cīnoties ar nepaklausīgiem krūmiem.

Darbs dārzā ir tikpat kā sports

Lielbritānijas Deivisa Tenisa kausa uzvarētāju komandas fizioterapeits Marks Benders stāsta: “Lielākā daļa dārza darbu ir smagi fiziski vingrinājumi, un dārzkopji cieš apmēram no tādām pašām traumām kā sportisti. Plēšot krūmus, piemēram, var gūt apmēram tādus pašus muguras savainojumus kā regbija spēlē.”

Problēmas rodas, kad dārzkopji pēc ilgāka pārtraukuma, piemēram, atvaļinājuma, metas dārza darbos un bez iesildīšanās ķeras pie pārāk lielu smagumu cilāšanas.
Fizioterapeiti brīdina, ka dārzkopība ir smags darbs, kam daudzi nav fiziski sagatavoti. No daudzām traumām varētu izvairīties, iepriekš izstaipot un iesildot locekļus. Vislabāk, ja cilvēks regulāri vingrotu, nevis uzreiz pēc mazkustīgas ikdienas mestos smagā darbā.

Vingrošana nostiprina diafragmu, muguras un iegurņa muskuļus. Visi šie muskuļi aizsargā no traumām mugurkaulu pie. Vingrošanas laikā iegūtā izturība mazinās muskuļu nogurumu un slodzi mugurkaulam. 

Ieteikumi veselību saudzējošai dārzkopībai

  • Stiepšanās. Pirms un pēc došanās dārza darbos veiciet vingrinājumus muguras muskuļiem.
  • Ravēšana un stādīšana. Pēc ilgstošas tveršanas un raušanas kustībām var iekaist plaukstas locītavas saites. Iekārtojiet darbā pārtraukumus un pamasējiet plaukstas locītavu un apakšdelmu. Saāķējiet pirkstus un izstiepiet rokas virs galvas, aiz muguras un priekšā (šie vingrojumi noder arī, ilgstoši sēžot pie datora).
  • Ilgstoši atrodoties salīkušā stāvoklī, var rasties muskuļu spazmas krustos. Izmantojiet kapli ar kātu vai ravējiet rāpus uz ceļiem. Ik pēc divdesmit minūtēm izdariet pārtraukumu vai mainiet darba veidu.
  • Smagumu celšana. Saglabājiet taisnu muguru, ietupieties ceļos, skatieties uz priekšu un saņemiet smagumu, piespiežot to klāt. Pirms celšanas pakustiniet to un pārbaudiet, cik tas smags – ja tas ir ļoti smags, labāk to veliet. Ja iespējams, sadaliet smagumu vairākās daļās. Kad iespējams, izmantojiet ķerru. Atcerieties – ko nevar celt, to nevar nest.
  • Rakšana un bēršana. Ieņemiet stabilu stāju, stāviet tā, lai kājas būtu plecu platumā, lietojiet lāpstu ar pietiekami garu kātu. Balstiet smagumu uz kājām, nevis uz muguras.
  • Lasot ķiršus, nostipriniet dārza kāpnes.
  • Slaucīšana, kaplēšana un dzīvžogu apgriešana. Slaukot un kaplējot, veiciet vienmērīgas kustības uz priekšu un atpakaļ. Apgriežot dzīvžogu, veiciet īsas kustības. Neliecieties stipri uz priekšu un sāniem.
  • Darbarīki. Izmantojiet vieglus darbarīkus un domājiet par stāju. Kad pļaujat mauriņu, neliecieties viduklī, bet kustieties līdzi zāles pļāvējam. Nepiekraujiet ķerru pārāk pilnu. Ja neesat drošs, kā rīkoties ar kādu mehānismu, prasiet padomu.
  • Valkājiet piemērotu apģērbu, lietojiet galvassegu, sargieties no saules apdeguma.

Rate this post